خانه مقالات ویژه مشتری ارزشمند

مشتری ارزشمند

مشتری ارزشمند کیست؟

مشتری ارزشمند کیست؟آیا ما به هر کسی که جنسی را میفروشیم یا خدماتی ارائه میکنیم را میتوان مشتری ارزشمند نامید؟ باید جواب دهم که نه.مشتری ارزشمند به مشتری اطلاق میشود که شما بتوانید محصول خود را به کسی که واقعا نیازمند آن است، بفروشید و نیازی از آن را برطرف کنید تا دوباره به سراغ شما و محصولاتتان بیاید و خرید دو یا چند باره از شما داشته باشد.صرفا زیاد کردن مشتری و رکورد زدن در فروش و به هرکسی فروختن شاید در ابتدای امر جالب و جذاب و سودآور باشد ولی ریزش مشتری در پیک کاری شما به شدت میتواند کسب و کار شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.اصتلاح فروش گرم و فروش سرد را حتما شنیده اید.من در اینجا مشتری گرم و مشتری سرد را نیز به شما معرفی میکنم.مشتریانی که خرید چندباره از شما دارند را میتوان مشتری گرم نامید.این بدان معنی ست که شما نیاز وی را به درستی شناسایی کرده و در صدد برطرف کردن ان، محصول یا خدماتی به او ارائه کرده اید که برای رشد کسب و کار شما در دراز مدت بسیار حائذ اهمیت بوده و راه و روش کمپانی های بزرگ را در پیش گرفته اید.حال آنکه اگر مشتری بعد از خرید اول از شما، نه تنها خرید دوم را انجام نمیدهد بلکه از همان محصول هم ناراضی باشد، در این حالت مشتری شما، مشتری سرد نامیده میشود و بدون شک ادامه داشتن این روال مجموعه شما را به حالت ورشکستگی در میاورد.بنا به تخمین هایی که زده میشود هزینه ای که برای ایجاد مشتری جدید میشود پنج الی ده برابر مشتری قبلی است.پس خیلی راحت میشود نتجه گرفت که شما ابتدا باید داشته های تان را خوب و با رضایت اداره کنید و برنامه ای جامع برای اضافه کردن مشتریان تازه به مجموعه خود داشته باشید نه اینکه صرفا مشتری اضافه کنید.

نتیجه اینکه کاری که بالای 80% صاحبان کسب و کار های کوچک و متوسط در ایران انجام میدهند را انجام ندهید.فقط به فکر سود و منفعت و اضافه کردن مشتری نباشید.تعداد مشتریان شما میبایست با بزرگی سازمان و خدماتی که برای آنها انجام میدهید همخوانی داشته باشد.نبود این بلانس فروش شما را پس از مدت کوتاهی با مشکل مواجه خواهد کرد.

بهزاد اسدی
فعال حوزه فروش و بازاریابی/کارشناس ارشد MBA/سرپرست فروش و مشاور کسب و کار های کوچک و متوسط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

Must Read

تئوری لاک پشت

تئوری لاک پشت این مقاله در مورد تئوری بسیار کاربردی ست که در زندگی شما فوق العاده میتواند کاربردی...

بهانه های ذهن فقیر

بهانه های ذهن فقیر بهتر است کمی با خود روراست باشیم و بهانه تراشی را کنار بگذاریم.همین ابتدا باید...

کتاب درآمد رویایی از برایان تریسی

کتاب درآمد رویایی از برایان تریسی این کتاب برای کارمندانی نوشته شده است که لایق درآمدی بسیار...

معجزه شکر گزاری

این کتاب نوشته ی راندا برن است .در این کتاب برای ۲۸روز تمرین شکر گذاری وجود دارد. این تمرینات طوری تنظیم...

فروشنده ناشی

فروشنده ناشی کیست؟ فروشنده ناشی به فروشنده ای گفته میشود که در ابتدای کار فروش قدم گذاشته و میخواهد...