خانه مقالات ویژه مشتری ارزشمند

مشتری ارزشمند

مشتری ارزشمند کیست؟

مشتری ارزشمند کیست؟آیا ما به هر کسی که جنسی را میفروشیم یا خدماتی ارائه میکنیم را میتوان مشتری ارزشمند نامید؟ باید جواب دهم که نه.مشتری ارزشمند به مشتری اطلاق میشود که شما بتوانید محصول خود را به کسی که واقعا نیازمند آن است، بفروشید و نیازی از آن را برطرف کنید تا دوباره به سراغ شما و محصولاتتان بیاید و خرید دو یا چند باره از شما داشته باشد.صرفا زیاد کردن مشتری و رکورد زدن در فروش و به هرکسی فروختن شاید در ابتدای امر جالب و جذاب و سودآور باشد ولی ریزش مشتری در پیک کاری شما به شدت میتواند کسب و کار شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.اصتلاح فروش گرم و فروش سرد را حتما شنیده اید.من در اینجا مشتری گرم و مشتری سرد را نیز به شما معرفی میکنم.مشتریانی که خرید چندباره از شما دارند را میتوان مشتری گرم نامید.این بدان معنی ست که شما نیاز وی را به درستی شناسایی کرده و در صدد برطرف کردن ان، محصول یا خدماتی به او ارائه کرده اید که برای رشد کسب و کار شما در دراز مدت بسیار حائذ اهمیت بوده و راه و روش کمپانی های بزرگ را در پیش گرفته اید.حال آنکه اگر مشتری بعد از خرید اول از شما، نه تنها خرید دوم را انجام نمیدهد بلکه از همان محصول هم ناراضی باشد، در این حالت مشتری شما، مشتری سرد نامیده میشود و بدون شک ادامه داشتن این روال مجموعه شما را به حالت ورشکستگی در میاورد.بنا به تخمین هایی که زده میشود هزینه ای که برای ایجاد مشتری جدید میشود پنج الی ده برابر مشتری قبلی است.پس خیلی راحت میشود نتجه گرفت که شما ابتدا باید داشته های تان را خوب و با رضایت اداره کنید و برنامه ای جامع برای اضافه کردن مشتریان تازه به مجموعه خود داشته باشید نه اینکه صرفا مشتری اضافه کنید.

نتیجه اینکه کاری که بالای 80% صاحبان کسب و کار های کوچک و متوسط در ایران انجام میدهند را انجام ندهید.فقط به فکر سود و منفعت و اضافه کردن مشتری نباشید.تعداد مشتریان شما میبایست با بزرگی سازمان و خدماتی که برای آنها انجام میدهید همخوانی داشته باشد.نبود این بلانس فروش شما را پس از مدت کوتاهی با مشکل مواجه خواهد کرد.

بهزاد اسدی
فعال حوزه فروش و بازاریابی/کارشناس ارشد MBA/سرپرست فروش و مشاور کسب و کار های کوچک و متوسط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

Must Read

ترفند های فروش

در قسمت اول از ترفندهای فروش خیلی کوتاه و مختصر و کاربردی به یکی از روشهای موثر در فروش میپردازیم که باعث...

هفت استراتژی افزایش فروش

هفت استراتژی افزایش فروش ! شما به فروش بیشتر احتیاج دارید ، همین الان هم احتیاج دارید در مقاله هفت...

زبان بدن در تجارت

دانلود رایگان کتاب زبان بدن در تجارت زبان بدن در تجارت زﺑــﺎن ﺑــﺪن ﺷــﻤﺎ ﺗــﺎﺛﯿﺮ...

کتاب صوتی: قلعه حیوانات

معرفی کتاب قلعه حیوانات کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول، به‌طور غیر مستقیم اشاره به شرایط حاکم بر شوروی سابق در طول جنگ...

روش های کاهش استرس

توصیه های برایان تریسی برای کاهش استرس