خانه مقالات ویژه انواع روش های قیمت گذاری محصول

انواع روش های قیمت گذاری محصول

1-قیمت گذاری هزینه ای

 این روش از مرسوم ترین روش های قیمت گذاری است.در این مدل برای مشخص کردن قیمت ، ابتدا هزینه های محصول محاسبه شده و حاشیه سود به آن اضافه میشود وقیمت نهایی برای ارائه به مشتری مشخص میشود که بیشتر در کسب و کار های سنتی رواج داشته و دارد. برای بالا بردن سود در این سیستم شما نمیتوانید غیر منطقی سود خود را مثلا از 20 درصد به 40 درصد افزایش دهید. بایستی در ریز هزینه های خود وارد شوید و سعی کنید آنها را تا حد امکان کاهش دهید. تنها در این صورت است که 20درصد حاشیه سود شما میتواند افزایش یابد بدون اینکه قیمت محصولتان افزایش یابد. قیمت که ثابت باشد فروش شما بیشتر شده ودرآمد بالا میرود.فقط باید هزینه هایتان را تا جایی که میتوانید کاهش دهید.

2-قیمت گذاری رقابتی

 بعضی از مواقع شما محصولی دارید که قیمت رقابتی در بازار دارد.مثلا برخی از لوازم خانگی مانند کولر که در فصلی از سال فروش بالایی دارند یا خیلی از موارد که میتوان اشاره کرد.شما در این بازار هزینه های را کنار گذاشته و با توجه به قیمتی که در بازار برای آن محصول وجود دارد شروع به قیمت گذاری میکنید. این روش از قیمت گذاری را کسانی انجام میدهند که رهبران بازار نیستند و میخواهند با آنها رقابت کنند.معمولا با پایین اوردن قیمت محصول مشابه در بازار سعی دارند تا سهمی از مشتریان را جذب کنند. البته این سیستم همیشه هم نمیتواند کاربردی باشد. رهبران بازار به دلیل قدرت مالی که دارند میتوانند آنقدر قیمت را پایین بیاورند که شما را ورشکست کنند. باید با برنامه و محافظه کارانه و موقتی باشد. شما نمیتوانید در یک بازه زمانی دراز مدت این روش را استفاده کنید مگر اینکه خود رهبر بازار در صنف خود باشید. در این صورت ریش و قیچی دست خودتان است.

3-قیمت گذاری ارزشی

 شاید دیده اید یک تابلوی نقاشی از یک هنرمند مشهور که مثلا 2 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.اگر هزینه کل مواد استفاده شده در آن تابلوی نقاشی را  حساب کنید 200 هزار تومان هم نشود ولی چرا این قیمت بر آن نهاده شده است؟ این همان قیمت گذاری ارزشی ست که قیمت بر اساس ارزشی که آن محصول دارد محاسبه میشود.معمولا اشیاء عتیقه، تابلو فرش های قدیمی، تابلو نقاشی های نقاشان معروف و … از این نوع سیستم قیمت گذاری استفاده میکنند که نه رقابتی در بازار برای آن ها وجود دارد و نه با توجه به کم کردن هزینه ها میتوان قیمت آن ها را مشخص کرد.

بهزاد اسدی
فعال حوزه فروش و بازاریابی/کارشناس ارشد MBA/سرپرست فروش و مشاور کسب و کار های کوچک و متوسط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

Must Read

ترفند های فروش

در قسمت اول از ترفندهای فروش خیلی کوتاه و مختصر و کاربردی به یکی از روشهای موثر در فروش میپردازیم که باعث...

هفت استراتژی افزایش فروش

هفت استراتژی افزایش فروش ! شما به فروش بیشتر احتیاج دارید ، همین الان هم احتیاج دارید در مقاله هفت...

زبان بدن در تجارت

دانلود رایگان کتاب زبان بدن در تجارت زبان بدن در تجارت زﺑــﺎن ﺑــﺪن ﺷــﻤﺎ ﺗــﺎﺛﯿﺮ...

کتاب صوتی: قلعه حیوانات

معرفی کتاب قلعه حیوانات کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول، به‌طور غیر مستقیم اشاره به شرایط حاکم بر شوروی سابق در طول جنگ...

روش های کاهش استرس

توصیه های برایان تریسی برای کاهش استرس