خانه مقالات ویژه انواع روش های فروش

انواع روش های فروش

فروش مویرگی

فروش مویرگی چیست؟
فروش مویرگی

در این مدل ، تیم فروش با توجه به برنامه ای از پیش تعیین شده از سوی سرپرستان فروش و یا مدیر فروش، در مسیرهای مشخص شده به پرزنت و فروش محصول اقدام میکنند.فروش مویرگی به نظر بنده اولین قدم ماثر برای فروشنده شدن است که البته سخترین آن نیز هست.سخت نه از جنبه مهارتی بلکه از جنبه ساخت شخصیت فروشندگی.در این مرحله از فروش است که قالب شخصیتی فروشنده شکل میگیرد و ” نه ” شنیدن ها  و جواب های سربالا و بی توجهی های و … در این مرحله است که باعث میشود شخص یا به کل این شغل را کنار بگذارد و یا ادامه دهد و به هدف خود برسد.این مدل از فروش در ابتدا نیاز به کمی پرویی و سماجت دارد و توضیحات تخصصی در مرحله دوم کار قرار میگیرد.

فروش سازمانی

فروش سازمانی چیست؟
فروش سازمانی

فروش سازمانی را میتوان نوع جدیدی در فروش و زیرمجموعه خرده فروشی معرفی کرد.در این نوع فروش، هدف سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی است که در فصل بازاریابی به طور کامل به آنها اشاره خواهم کرد. بطور خلاصه در این روش فروشنده از روش ارتباط مستقیم با خریدار وارد عمل شده و برخلاف بازار سنتی که همیشه خریدار به دنبال فروشنده بوده ، با توجه به رقابتی شدن بازارها ، این فروشنده ست که به دنبال مشتری حرکت کرده و عمل فروش را انجام میده.

  مزایا و معایب:

  مهمترین مزیت این روش سبقت گرفتن از رقبا در بازار است. دیگر روشهای سنتی که همه برای خرید مایحتاج خود به سراغ مغازه می رفتند تا جنسی را خریداری کنند تمام شده.امروزه شرکت ها آسانترین راه را برای خرید را جلوی پای مشتری قرار میدهند تا فروش بیشری را نسبت به رقبای خود در بازار داشته باشند.همین امر باعث بوجود امدن سیستم های جدید فروش میشود که یکی از انها نیز فروش سازمانیست.این روش به بازار گرم خیلی نزدیکتر است و اگر یه استرادژی مناسبی برای ان داشته باشید میتوانید چندین و چند بار فروش خود فقط در یک محل افزایش دهید بشرطی که قوائد فروش گرم را رعایت کنید.

از معایب این مدل فروش میتوان به سخت بودن وارد شدن به سازمان ها و همانگی برای فروش در ان ها اشاره کرد.همچنین نفری که میبایست عمل فروش را در آن محل انجام دهید حتما باید با تجربه بوده و حدامکان از کارشناسان فروش استفاده شود.چون در سازمان ها با قشر کارمند و تحصیل کرده طرف هستیم و نباید در پرزنت اصتلاحا کم بیاوریم و نوع پوشش فروشندگان حتی مدل مو و نوع پرزنت آنها نیز باید خاص باشد.ئر غیر این صورت کل زحمات چند ماهه تیم فروش برای هماهنگی این کار به حدر خواد رفت.

فروش استندی

فروش استندی چیست؟
فروش استندی

این روز ها برخی از شرکت ها برای تبلیغ محصول خود و برتری بر رقبای در بازار یک نوع فروش دیگری را همراه با روشهای دیگر برگزیده ان که فروش استندی است.در این روش یک نفر فروشنده در محل های از پیش تعیین شده توسط شرکت ، مثلا در فروشگاه های بزرگ، مجتمع های تجاری و تفریحی، پارک ها، مجتمع های مسکونی و یا حتی بیمارستان ها و … فروش محصول را انجام میدهند.معمولا یک میز، بنر تبلیغاتی محصول مورد نظر و جنسی که باید تبلیغ و فروخته شود اقلامی هستند که بایستی در این محل ها مودر استفاده قرار گیرند.فروش در این مدل آسانتر از روش مویرگی ست چون اولا نفر فروش در محل ثابتی قرار دارد و مشتری برای خرید محصول مراجعه میکند، بسته به نوع محلی که مسقر هست میتواند زمان کمتر و یا بیشتری را طلب کند.

  مزایا و معایب:

 از مزایای این روش میتوان جنبه تبلیغاتی بودن و فروش با شرایط ویژه را نام برد.این نوع از فروش برای رزومه شرکت بسیار حائز اهمیت بوده و باعث میشود علاوه بر اینکه بازار رقابتی را به نفع خود به گردش دراورد ، بازار های دیگری را نیز بواسطه این سازهان ها ایجاد کرده و بتواند فروش خود را بصورت چشم گیری افزایش دهد.

از معایب این روش میتوان عادت کردن فروشنده به این روش را نام برد.افرادی که مدت زیادی در این مدل از فروش فعالیت میکند، دیگر نمیتوانند در سیستم مویرگی و سایر سیستم های فروش عملکرد مناسبی را داشته باشند که مدیر فروش بایستی با توجه به سیاست های فروش نفرات ثابت و یا روش گردشی را در این مدل از فروش اعمال کند.

فروش نمایشگاهی

فروش نمایشگاهی چیست؟
فروش نمایشگاهی

یکی از بهترین روش های فروش در این بازاری که شرایط اقتصادی بر مردم فشار زیادی را متحمل میکند و قدرت خرید انها را پایین اورده است، فروش نمایشگاهی است.این روش در مقایسه با روشهایی که قبلا گفته شد لول بالاتری را داراست در مسلما نفراتی هم که در این روش بایستی فعالیت کنند باید با تجربه باشند.این بدان معنی نیست که افراد بدون تجربه نباید این روش را امتحان کنند، بلکه این مدل از فروش به دلیل آنکه نیاز به یکسری کارهایی دارد که باید ان ها را درست انجام دهید درغیر اینصورت میتواند شما را متحمل هزینه های چند برابری کند و عین حال هیچ سودی هم عاید شما نکند.بطور مثال رزرو غرفه از نمایشگاه، چیدمان غرفه، انتخاب نفراتی که باید در نمایشگاه حضور داشته باشند، نوع محصولاتی که باید بفروش برسد، نوع قیمت گذاری در نمایشگاه، شرایط فروشی که باید در نمایشگاه اعمال شود تا فروش بیشتری داشته باشد، غرفه در کدام سمت نمایشگاه باشد و خیلی موارد دیگر که یا باید از تجارب دیگران که در این امر فعالیت داشته و نتیجه گرفته اند استفده کنید وی خود با آزمون و خطا به این مهم دست یابید.البته جلوتر در بخشهای تمرینات عملی توضیحات جامع تری در این زمینه خواهم داد.

بهزاد اسدی
فعال حوزه فروش و بازاریابی/کارشناس ارشد MBA/سرپرست فروش و مشاور کسب و کار های کوچک و متوسط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

Must Read

تئوری لاک پشت

تئوری لاک پشت این مقاله در مورد تئوری بسیار کاربردی ست که در زندگی شما فوق العاده میتواند کاربردی...

بهانه های ذهن فقیر

بهانه های ذهن فقیر بهتر است کمی با خود روراست باشیم و بهانه تراشی را کنار بگذاریم.همین ابتدا باید...

کتاب درآمد رویایی از برایان تریسی

کتاب درآمد رویایی از برایان تریسی این کتاب برای کارمندانی نوشته شده است که لایق درآمدی بسیار...

معجزه شکر گزاری

این کتاب نوشته ی راندا برن است .در این کتاب برای ۲۸روز تمرین شکر گذاری وجود دارد. این تمرینات طوری تنظیم...

فروشنده ناشی

فروشنده ناشی کیست؟ فروشنده ناشی به فروشنده ای گفته میشود که در ابتدای کار فروش قدم گذاشته و میخواهد...